اخبار

تحصیل در مقطع دکتری کانادا

اهمیت تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کانادا

تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کانادا فرصتی ارزشمند برای پیشرفت علمی و پژوهشی است. این مقطع تحصیلی معمولاً 4 تا 6 سال به طول می‌انجامد و به دانشجویان امکان می‌دهد تا در زمینه‌های تخصصی خود به عمق بیشتری دست یابند و به عنوان متخصصان و پژوهشگران برجسته در آن حوزه فعالیت کنند. پس از فارغ‌التحصیلی هم با گرفتن ویزای کار به مدت ۳ سال، همچنان می‌توانید در کانادا بمانید و کار کنید و در نهایت پس از یک سال کار کردن و کسب شرایط لازم، برای گرفتن اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

  • طول دوره: ۴ تا ۶ سال
  • هزینه دوره: سالانه بین ۱۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ دلار کانادا
  • شرایط سنی: 25 تا 40 سال
  • شرایط دریافت بورسیه: معدل حداقل 17 و نمره زبان آیلتس 7

بورسیه‌های تحصیلی در مقطع دکتری

برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کانادا، دانشجویان باید شرایط خاصی را برآورده کنند. این شرایط معمولاً شامل داشتن سوابق تحصیلی و پژوهشی قوی، توانایی‌های زبانی مناسب و پتانسیل برای موفقیت در تحصیلات تکمیلی است. دانشجویان باید در پروسه اخذ اسکالرشیپ یا کمک مالی از دانشگاه‌ها شرکت کنند و مدارک مورد نیاز را ارائه دهند.

بورسیه اساتید

اساتید دانشگاه‏‌های کانادا هم هر سال به دانشجویان و پژوهشگران برتر خود در مقطع دکترا اسکالرشیپ تحصیلی ارائه می‏‌دهند. در واقع بودجه فاندی که آن‌ها به صورت دستیار پژوهشی یا دستیار آموزشی ارائه می‌‏دهند از سمت دانشگاه تامین می‌شود.

  • دستیار پژوهشی – Research Assistant

به ‌عنوان دستیار پژوهشی، شما به یکی از اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه که می‌تواند استاد راهنمایتان باشد، از طریق همکاری در جمع‌آوری داده، آنالیز، گزارش ‌نویسی، یا ساماندهی آزمایشگاه یا دفتر کمک می‌رسانید و بابت آن حقوق دریافت می‌کنید. حقوق دریافتی به صورت کسر شهریه خواهد بود و اگر مبلغ آن زیاد باشد، با آن می‌توانید هزینه‌های زندگی خود را هم تامین کنید.

  • دستیار آموزشی – Teaching Assistant

به ‌عنوان یک دستیار آموزشی از طریق انجام کارهایی نظیر تدریس دروس، تصحیح اوراق امتحانی دانشجویان، و یا مدیریت یا انجام بخش‌های آزمایشگاهی به استاد خود کمک می‌کنید. برای اینکه دستیار آموزشی شوید علاوه بر شرایط تحصیلی خیلی خوب، باید تسلط خود بر درس و توانایی‌تان در تسهیل یادگیری دانشجویان را به نحوی اثربخش نشان دهید.

بورسیه فول فاند (Fully Funded Scholarship)

بورسیه فول فاند (Fully Funded Scholarship) به کمک‌ هزینه‌ای گفته می‌شود که به دانشجویان برای طول مدت تحصیلشان در دانشگاه‌های کانادا تعلق می‌گیرد.  فول فاند معمولا کل شهریه تحصیلی دانشجویان دکترا در ۴ سال را پوشش می‌دهد و در بعضی موارد هم شامل تامین هزینه سفر، هزینه مسکن، هزینه کتاب‌های درسی، هزینه بیمه و به طور کلی هزینه زندگی است. 

دریافت بورسیه فول فاند بسیار رقابتی است و معمولا به دانشجویان ممتاز تعلق می‌گیرد. هر چقدر وضعیت تحصیلی شما از نظر معدل، نمره زبان و مهمتر از همه سوابق تحقیقاتی و پژوهشی قوی تر باشد، شانس بیشتری برای گرفتن فول فاند دکترا دارید. فاکتورهایی هم مانند بودجه دانشگاه کانادا و بودجه استاد راهنما هم بر میزان مبلغ فاند تحصیلی تاثیر می‌گذارد.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل دکتری در کانادا

اسکن ترجمه مدرک و ریز نمرات لیسانس و فوق لیسانس

کارنامه زبان

رزومه تحصیلی (CV) و کاور لتر

انگیزه نامه (Statement of Purpose)

توصیه نامه (Recommendation Letter)

نمونه نوشتاری (Writing Sample)

پورتفولیو (Portfolio)

 

چکیده پایان نامه ارشد (Thesis Abstract)

یک یا چند مقاله پژوهشی چاپ شده در ژورنال های معتبر

پروپوزال تحقیقاتی (Research Proposal)

داشتن نمره آزمون GRE جی آر ای

داشتن استاد راهنما در دانشگاه مقصد

اسکن پاسپورت معتبر

پیدا کردن استاد راهنما یا سوپروایزر

قبل از اینکه بخواهید برای دانشگاه‌های کانادا در مقطع دکترا اپلای کنید و پذیرش تحصیلی بگیرید ابتدا باید با اساتید دانشگاه‌های آن در رشته مرتبط خود مکاتبه کنید و بتوانید برای تز دکترای آینده استاد راهنما پیدا کنید.

البته تعداد کمی از دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش در مقطع دکترا کمیته محور هستند. یعنی نیازی به کانتکت با اساتید نیست و از ابتدا باید برای آن رشته اپلای کنید. در این مورد، تصمیم گیرنده اصلی بخش Graduate School دانشگاه است و اپلیکیشن شما در این بخش بررسی می‌شود. در صورت داشتن شرایط لازم پذیرش و گرفتن تایید اولیه، پرونده شما به اساتید دپارتمان مورد نظر ارائه می‌شود تا یکی از آنها سوپروایزری شما را قبول کند.

۱. تهیه لیست دانشگاه متناسب با رشته تحصیلی

۲. تهیه ایمیلی از سوابق تحصیلی و شغلی

۳. انتخاب اساتید مرتبط با حوزه تحقیقاتی شما در وبسایت دپارتمان

۴. ارسال ایمیل به اساتید

نکات مهم در مورد نحوه مکاتبه با اساتید دانشگاه‌‌های کانادا در مقطع دکترا

۵. آماده شدن برای مصاحبه پس از دریافت جواب مثبت

۶. آغاز پروسه اپلای

ارسال مدارک به دانشگاه و اپلای

حالا که استاد راهنمای شما مشخص شده است بلافاصله همه مدارک لازم برای اپلای دکتری کانادا را تهیه و اقدام به اپلای کنید.

هر دانشگاه کانادا دستورالعمل خاص خود را در اپلای کردن دارد. اما به طور کلی برای اپلای دکترا در بیشتر دانشگاه‌های کانادا باید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. مدارک مورد نیاز برای اپلای رشته تحصیلی خود را آماده کنید

۲. ددلاین اپلای را بررسی کنید

۳. در وب سایت دانشگاه و در قسمت Apply اکانت بسازید

۴. اپلیکیشن آنلاین را پر کنید و مدارک لازم را آپلود نمایید

۵. اطلاعات حساب بانکی را وارد و اپلیکیشن فی را پرداخت کنید

۶. پس از اپلای، پورتال خود را فعال کرده و وضعیت اپلیکیشن خود را بررسی کنید

۷. پذیرش دکترای خود را دریافت کرده و آن را تایید نمایید

انگیزه نامه (Statement of Purpose)

انگیزه نامه همان برنامه ریزی تحصیلی و بیان هدف و انگیزه شما از تحصیل در رشته و دانشگاهی است که قصد دارید برای آن اپلای کنید. انگیزه نامه به دانشگاه یا استاد این امکان را می‌دهد که میزان انگیزه و هدف و همچنین علاقه شما به رشته مربوطه را بسنجد.

انگیزه نامه نباید تکرار رزومه باشد. بلکه باید در مورد بخش‌هایی از سوابق تحصیلی، شغلی و سوابق پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین مهارت‌ها که برجسته‌تر هستند توضیح دهید و خود را فرد مناسبی برای آن رشته و دانشگاه نشان دهید. مهمتر از همه باید توضیح دهید که هدف شما از تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر چیست و خواندن آن رشته چطور می تواند شما را به اهدافتان برسد.

انگیزه نامه فرمت خاصی ندارد بلکه به صورت یک متن یکپارچه در حد یک تا دو صفحه نوشته می‌شود که علاوه بر محتوا، تبحر شما را در نوشتار هم نشان میدهد.

دانشگاه های معتبر کانادا

دانشگاه تورنتو        

دانشگاه مک گیل    

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه آلبرتا          

دانشگاه واترلو        

دانشگاه وسترن       

دانشگاه مونترال     

دانشگاه کلگری

دانشگاه مک مستر  

دانشگاه اتاوا

دانشگاه دالهوزی
دانشگاه سیمون فریزر

دانشگاه کارلتون
دانشگاه گوئلف
دانشگاه لوال
دانشگاه ویکتوریا
دانشگاه ساسکاچوان